Inici / Esports / Els influencers esportius
Frase motivadora del influencer Valentí Sanjuan. Font: twitter.com/valentisanjuan.
Frase motivadora del influencer Valentí Sanjuan. Font: twitter.com/valentisanjuan.

Els influencers esportius

Un article de Clàudia Balcells

Les grans figures esportives són clarament identificables i són sinònim d’èxit assegurat per les campanyes publicitàries de qualsevol producte o marca. És el cas de Lionel Messi o de Cristiano Ronaldo en futbol, els quals s’emporten, respectivament – segons la revista Forbes-, entre 22 i 27 milions d’euros en patrocinis. Es repeteix l’esquema en d’altres esports com el tennis femení on dominen Serena Williams o Maria Sharapova.

Per molt que l’estratègia comercial funcioni ja no resulta tan eficaç com s’esperava. Els ídols esportius queden lluny de l’abast del gran gruix de compradors, per molt que hi hagi imitació per part de nens i joves amb les botes de CR7 (amb preus exorbitants de fins a 300€). D’aquí que hagi nascut la tendència dels anomenats influencers. Terme adoptat de l’anglès per parlar de persones destacades (amb certa influència) a les xarxes socials.

Els influencers són professionals en màrqueting o comunicació que entenen quines són les necessitats reals dels consumidors i saben enviar un missatge atractiu i més proper. Com diu el professor del departament de comunicació de la UAO CEU, Alfonso Freire Sánchez: “es connecten marques amb persones, generant storytellings basats en veritats socials […] posar-se en la pell del consumidor per crear un concepte que els satisfaci”.

A Espanya els influencers més reconeguts formen part del món de la moda, no obstant se’n troben en l’àmbit esportiu. Míriam Albero, una tri atleta i instagramer – regeix un compte a Instagram amb profit econòmic – té molta repercussió mediàtica gràcies als articles que publica sobre tutories d’entrenaments o receptes per complementar la pràctica de l’esport. La seva influència, amb més de 131.000 seguidors, és tal que col·labora en revistes com Women’s Health o Vogue.com. Un altre exemple és Valentí Sanjuan, format en periodisme i actual director creatiu freelance, que es dedica a gravar vídeos a Youtube de projectes com l’IronMan o carreres d’arreu del món.

Es distancien de les marques ja que el seu objectiu principal no és vendre el producte, ells promocionen una forma de vida millor a través de la introducció de l’esport en els hàbits de la gent. A més de transmetre valors com la superació de límits o el esforç. El vestuari o altres complements hi són presents però tenen una importància menor. Ens trobem en la situació en que el que es vol mostrar un estil de vida i ja no ens centrem en el producte en sí, com diferenciar què ens volen vendre?

El efecte que ha tingut l’aparició d’aquesta vessant professional és que cada vegada són més les empreses que recorren a aquest tipus de màrqueting, per poder promocionar els seus productes i fer-se visibles en el món digital més actual.

Les empreses esportives – Nike i Adidas per anomenar a les més potents – en el seu moment van veure un bon sistema de promoció en les campanyes publicitàries a gran escala. Es veu com les campanyes es bolquen a magnificar els esportistes ja sigui per la seva trajectòria professional, pel seu èxit social o pels seus atributs físics. Però amb les noves tendències han hagut d’adaptar-se a un nou tipus de clientela que no només es conforma amb l’estètica del producte.

 

Deixa un comentari

La teva adreça de correu electrònic no es publicarà. Els camps obligatoris estan marcats *

*