Inici / Actualitat / Pagar per a gaudir; Movistar Plus i la Lliga Endesa
Font: Mundodeportivo
Font: Mundodeportivo

Pagar per a gaudir; Movistar Plus i la Lliga Endesa

Un article de Jordi Abella

La Lliga Endesa ha canviat radicalment aquesta temporada. Més enllà de l’espectacle que molts clubs han optat per mostrar, és la lliga més anotadora i amb més esmaixades que es recorda en molt de temps.  La retransmissió televisiva de l’ACB ha canviat d’amo, que ara fa pagar per a gaudir de la segona millor lliga nacional de bàsquet del món.

El setembre passat es feia oficial que l’operadora privada Movistar Plus comprava el drets de retransmissió de la Lliga Endesa pels pròxims tres anys. D’aquesta forma, el bàsquet passa a ser de pagament, descomptant un partit, el que retransmetrà Teledeporte cada diumenge a les 18:00h de la tarda. La resta de partits passen a ser propietat de la cadena privada, tot i que aquesta no garanteix el cobriment de tots aquests, com a mínim fins el 2016. A través dels seus canals o de Yomvi, l’antic Canal+ aconsegueix el monopoli del suposat segon esport de l’estat espanyol. Suposat perquè, d’ocupar aquesta posició, el bàsquet no ha rebut mai el tracta que li pertocaria per part dels mitjans de comunicació del país.

Deixant de banda les televisions autonòmiques, les quals feien un gran treball per aquest esport tot i que fos sobre els equips corresponents a la seva regió, la televisió pública no ha tractat el bàsquet de la manera que es mereix. Els canvis d’horaris i de canals sense cap criteri esportiu, la falta d’una prèvia del partit en sí i la poca pluralitat a l’hora de retransmetre els diferents equips -el Barça o el Reial Madrid ocupaven pràcticament les tardes de diumenges-, han estat trets característics de TVE durant molts anys. A aquesta falta de dedicació es sumen els pocs programes especialitzats a qualsevol televisió estatal (pública o no) i la innexistència d’un espai informatiu als diferents telediaris esportius que amb sort et mostren les tres millors jugades de l’NBA.

Si ens centrem en les xifres, les dues últimes finals de la Lliga Endesa han arribat amb prou feina al 10% de la quota de pantalla. Podem creure que Movistar Plus aconseguirà realçar l’interès nacional per aquest esport? És probable que així sigui. No podem obviar que el bàsquet estatal no ha viscut la seva època daurada en els últims cinc anys. El Barça i el Reial Madrid han monopolitzat les finals. Des de la temporada 2005-06, on vam gaudir d’una vibrant final entre l’Unicaja de Màlaga i l’antic Tau Ceràmica, un dels dos grans equips sempre han arribat a la final i si han trobat en aquesta tres vegades en vuit anys. És obvi que un esport que no mou tantes masses com el futbol perdi emoció sabent un possible final, però no podem justificar la falta d’interès únicament en motius esportius. Movistar Plus està dedicant-se, amb programes especialitzats, periodistes i analistes contrastats i de gran presència a les xarxes socials, a cuidar el seu producte, i per tant, està donant motius per generar l’atenció del seguidor avorrit que tan sols mira l’NBA o l’Eurolliga (també en propietat de l’operadora privada) en busca de competició igualada. A més d’aquesta mostra de respecte pel bàsquet, Movistar ha generat ingressos de fins a 300.000 euros als malmesos clubs espanyols des de que la crisi econòmica és present al món. D’aquesta forma, la televisió privada, amb prous recursos econòmics per dur a terme aquesta acció, tracta i cuida el producte com li pertoca i gestiona suficients diners als clubs per a que aquests comptin amb els millors jugadors. Espectacle i competició acompanyats de respecte i dedicació per aquest esport.

Posats a analitzar el panorama de les retransmissions ACB, desapareix una peça clau per l’espectador, l’Orange Arena, una plataforma online a la carta que permetia a l’espectador accedir a qualsevol partit disputat, en directe o diferit, en qualsevol moment. També de pagament. D’altra banda, desapareixen les retransmissions que les diferents televisions autonòmiques feien en directe. Precisament és en aquest punt on apareix la disjuntiva que produeix la compra dels drets de la Lliga Endesa per la televisió privada, basada en la reacció de l’aficionat que no és abonat a Movistar Plus.

Els bars que no es caracteritzen per la programació esportiva però que son abonats a la televisió de pagament, no acostumen a sintonitzar el bàsquet contràriament amb el que passa en el futbol, i encara menys si tots dos esports coincideixen. Una dada escandalosa és produeix si mirem les audiències de l’últim cop que una operadora privada va comprar els drets de la lliga ACB. Va ser Canal+, a l’any 1994. Aquesta compra va generar una pèrdua del 90% dels espectadors. És cert que actualment molta més gent compta amb la televisió de pagament, però el monopoli de Movistar Plus crea una marginalització a aquells que no en tenen. Aquests espectadors s’hauran de conformar amb un únic partit en obert a causa de la mencionada desaparició del bàsquet a les televisions autonòmiques i de l’Orange Arena, no tindran més remei que pagar per gaudir d’una competició que aquest any es mostra més atractiva i que tot apunta que aquesta seguirà amb aquesta tònica.

Pel moment, Movistar Plus no s’ha guanyat plenament la confiança dels seus espectadors. Principalment existeixen dos hàndicaps. El primer és la revolució horària dels partits dels diumenges al matí, els quals passen a començar mitja hora més tard (13:00h). Això causa que els espectadors que vulguin anar als pavellons a animar el seu equip sortint d’aquests més tard de les 15:00h, una hora complicada per posar-se a fer el dinar i menjar posteriorment. Aquest horari, a més, agrupa pràcticament tot el gruix de la jornada, entre quatre i cinc partits, i de moment l’operadora privada no està en disposició de poder emetre’ls tots. Per tant hi haurà partits que no es podran visualitzar sota cap més mesura que l’assistència als pavellons, una costum que també ha anat decaient en moltes aficions dels equips més petits.

El segon ítem que genera desconfiança a l’espectador és el gran treball que li queda a Movistar Plus per aconseguir una cobertura a l’altura del que vol l’aficionat. Exemples no li falten a l’operadora, que compta amb grans especialistes del món basquetbolístic i gran experiència en el  tracte a l’esport de la cistella, ja que porten anys cobrint l’NBA i l’Eurolliga, però pel moment la Lliga Endesa no està sent tractada igual.

Analitzant fredament aquesta revolució de les retransmissions ACB, podem trobar aspectes positius i negatius, però la reflexió final que ens hauríem de fer és si l’espectador estarà disposat a a pagar per a poder gaudir del segon esport amb més seguidors al país, tot i que aquesta tònica sembla la normal any rere any.

Jordi Abella Vilarò

Deixa un comentari

La teva adreça de correu electrònic no es publicarà. Els camps obligatoris estan marcats *

*